10.1.2013

How to undo a good deed

התאפקתי יומיים מהפרסום בבלוג, כי חשבתי שאולי אקבל איזו תשובה, אבל מאחר והיא לא הגיעה, החלטתי לפרסם ודי.

ביום שלישי בשעות הערב קפצתי לסניף זארה בקניון רמת אביב. בזמן ששוטטתי בחנות שאלתי את אחת המוכרות שאלה וכשענתה לי הבחנתי שהיא לקויית שמיעה ונעזרת במכשיר. חשבתי לעצמי "מאוד מתחשב ומתקדם מצד זארה לצרף אנשים עם נכויות לצוות העובדים" והבטחתי לעצמי לכתוב על כך בבלוג ולשבח את הצעד. כמה חבל שהמשך הביקור גרם לפוסט בטעם אחר לגמרי. אספתי מספר פריטים וניגשתי לתאי ההלבשה. בכניסה עמדו שתי מוכרות שפטפטו בינהן בקול רם. ניגשתי לתא פנוי והתחלתי במלאכת המדידה. ברקע שמעתי את השיחה בין שתי המוכרות, שלא התאמצו בכלל לדבר בשקט. האחת סיפרה לחברתה על עובד אחר שמדבר "ממש מצחיק" כלשונה ומבטא את השם שלה בצורה מאוד משעשעת. כדי להדגים לחברתה את המבטא שלו, היא החליטה לצעוק אליו ולקרוא לו להתקרב. משהגיע לתאי ההלבשה התחילה לצעוק לעברו "איך קוראים לי? תגיד ת'שם שלי!". הבחור, לקוי שמיעה, אמר את שמה, דנית, עם מעט גמגום ושתי העובדות התמוגגו מאושר ופרצו בצחוק ובצעקות "איזה חמוד!". הרגשתי שמצטבר לי גוש ענק בגרון ודמעות בעיניים. אין שום דרך אחרת להציג את ההתנהגות הזו מלבד בריונות לשמה, חוסר אינטיליגנציה ריגשית ונבערות. על הדרך, מאחר וההתנהגות הזו לא ממש נאותה למקום עבודה ועוד מול לקוחות, זה גם מאוד חסר מקצועי.

עד שהתלבשתי בחזרה ויצאתי, הבחור כבר לא עמד שם ואחת הבחורות התחלפה, כך שלא ידעתי מי מבינהן היא ה"אינטיליגנטית" שדיברה. פניתי לקופה בבקשה לדבר עם המנהל, ענה לי הקופאי שהוא אחראי המשמרת ובמה יוכל לעזור. סיפרתי לו את המקרה ולצערי מיהרתי ולכן לא יכולתי להתעקש על לדבר עם מנהל. הוא אמר ש"זה באמת לא בסדר" ובכך הסתכם הדיון. כשהגעתי הביתה שלחתי פניה דרך אתר האינטרנט של החברה. עברו יומיים ועדיין לא קיבלתי אפילו תגובה לקונית בסיסית. עד היום יצא לי להיתקל בעובדים מאוד רהוטים ואדיבים בסניפי זארה השונים. באמת ששמחתי לראות שזארה משלבת עובדים עם נכויות ברמות שונות בצוות העובדים שלה. חבל שהתנהגות חסרת תרבות וביריונית של שתי עובדות הורסת את המעשה הטוב שניסו לעשות. חבל עוד יותר שלא טורחים להגיב ללקוח שאכפת לו.

לא הצלחתי למצוא עמוד פייסבוק של זארה ישראל בכדי לשלוח אליהם פניה. אם מישהו מהקוראים יודע על דרך נוספת ליצור עימם קשר מלבד אתר האינטרנט, אשמח לשמוע.

7 תגובות:

noya אמר/ה...

כואב הלב מהרשעות של אנשים. כל זה נובע מבורות נוראית מהכרת האחר. מקווה שהמקרה יפתר ושהעובד לא נפגע.

sefi אמר/ה...

זה באמת ממש מגעיל. את יכולה לשאול את המשרד של רני רהב, הם מייצגים אותם ובטח יעבירו את הפניה שלך.
ממש יפה שכתבת על זה. זה גם יפה בעיקרון מצד זארה, רק עדיף שילמדו את העובדים שלהם גם לקבל את השונה בדרך.

אנונימי אמר/ה...

ממש מגעיל... נראה לי ברור מי זאת הייתה - דנית. פשוט לא יאמן רוע שיש לאנשים. לעומת זאת כל הכבוד לרשת זארה.

אנונימי אמר/ה...

http://www.zara.com/webapp/wcs/stores/servlet/category/il/en/zara-W2012-s/11113/Contact%2Bus

Unknown אמר/ה...

אני כניראה במיעוט אבל...
אני מסכימה איתך שהעובדות דיי רעות (דיי הרבה רעות) אבל אני לא רואה כיצד זארה בדיוק אחראית להערות שאומרות עובדות שכר מינימום חסרות תנאים שלה. כמו שיש בני אדם נחמדים יש גם בדיוק את ההפך שלהם לאזן את זה ואנחנו בתור חברה אכן צריכים לגנות דיבורים שכאלו אבל זארה היא לא אמא ובא של העובדות הללו והן מצידן גם ככה עובדות חסרות תנאים שקורעות את התחת בשביל שכר מינימום (בתור עובדת לשעבר של זארה) ככה שאני לא רואה סיבה מעבר למוסר אישי מדוע עליהן להיות מאה אחוז ייצוגיות בפניי הלקוח.
לפנות לזארה להתלונן לא רק חסר תועלת אלא אף חסר סיבה. מפריע לך? תקדמי תנושא ואל תצפי שזארה ישלכו את העובדות לעונש.

Unknown אמר/ה...

וכהמשך לזה, כמה שאולי הן לא נחמדות אבל ונניח שזארה יחליטו לעשות משהו בנושא. אם זה לנזוף בהן-לא יעיל ואם זה במקרה ממש קיצוני לפטר אותן-דופק נשים שזקוקות לעבודה הזו, גם אם הן לא נחמדות.

קרן אמר/ה...

נויה, בדיוק. בורות.

ספי, אשמח מאוד אם תוכלי להעביר את זה הלאה. אני מאמינה שלזארה כן יש אחריות לדאוג לסביבת עבודה נעימה לכלל העובדים שלהם.

אנונימית1, אכן.

אנונימית2, כבר שלחתי פניה דרך האתר. לא חזרו אליי.

דליה, אני ממש לא מסכימה איתך. גם אני עבדתי כמקפלת בתור נערה והרווחתי בקושי 16 ש"ח לשעה. אני לא חושבת שזה נותן לגיטימציה להתנהגות כזו. זארה אחראית לדאוג לסביבת עבודה נורמלית לעובדים שלה, לכלל העובדים שלה. ואם יש עובדים שמתנהגים בביריונות, הם צריכים להיות מטופלים. ואם היא היתה נותנת לו סטירה? אז זארה כן היתה צריכה לטפל בה? הרי אין שום הבדל. בשני המקרים מדובר באלימות, האחת פיזית והשניה מילולית.

ועם כל הכבוד לאותה עובדת נכבדה, זה כן חלק מהתפקיד שלה להיות ייצוגית. במידה והיא לא מסוגלת לעשות זאת, שתעבוד במשרה שלא דורשת תקשורת עם הסביבה.