16.9.2013

המלצות טיול לאיטליה - חלק א

למי שעקב/ה ומי שלא, בחודש יוני האחרון נסענו לחופשה בת 10 ימים באיטליה. במשך הרבה מאוד זמן רצינו לסוע לאיטליה ואיכשהו טיולים אחרים נדחפו לתור. זה היה טיול מעולה מכל כך הרבה בחינות שהשאיר בנו טעם של עוד. מזל שאיטליה כל כך גדולה וכוללת נופים מגוונים אז בהחלט יש סיבות טובות לשוב ולבקר בה, למרות שאני מוכנה בשמחה לחזור בדיוק על הטיול הזה. זו היתה תקופה מצויינת לבקר באזור מבחינת מזג אוויר. לא היה חם מדי ומצד שני כמעט ולא תפס אותנו גשם. אני לא יודעת איך אנשים מטיילים בטוסקנה ביולי-אוגוסט, לדעתי חם מדי. לטייל ב30 מעלות בצל לא הופך אף אדם לשמח, או סובלני, או מסוגל לשתות יין אדום.

תקציר מסלול כללי - נחיתה ברומא ב30.5 אחר הצהריים. שלושה ימי טיול ברומא. יציאה מרומא לכיוון טוסקנה בבוקר ה3.6. טיול בחבל טוסקנה(וגם גיחה קצרה לכיוון החוף לצ׳ינקווה טרה) בחמשת הימים הבאים. חזרה לטיסת ערב מרומא ב8.6, הגעה לשדה ב19:00.

פרטים טכניים
לגבי רומא לא ארחיב במיוחד מאחר וזו עיר שקל מאוד לטייל ולהתמצא בה ושלושה ימים בהחלט מספיקים בכדי לראות את כל האתרים, בהנחה שאתם לא נכנסים למוזיאונים. מצד שני, אנחנו הרגשנו בה ״בבית״ מאוד מהר ובשמחה היינו מעבירים שם שבוע, בדיוק כמו בניו יורק.  

מכיוון שהיו לנו שלושה ימים נטו לטיול בעיר, החלטנו להשקיע מעט יותר במלון במיקום סופר מרכזי. אני מודה, החיפושים אחר מלון נורמלי בטווח מחירים סביר היו מתישים. ניסינו לחפש דירה, אבל לא מצאנו מה שחיפשנו או שלא היה מקום. בסופו של דבר ישנו במלון בוטיק קטנטן ליד פיאצה ברבריני במחיר של 200$ ללילה. המיקום הוכיח את עצמו (ותודה לאמא על ההמלצה ללון באזור) וכך יצא שכמעט ולא השתמשנו בתחבורה הציבורית(הנוחה לתפעול), פשוט כי היינו במרחק 10 דקות הליכה מכל מקום שרצינו להגיע אליו ומזג האוויר האיר לנו פנים. המלון עצמו ממוקם בקומה בתוך בניין מגורים וכלל חדר מרווח יחסית עם חדר אמבטיה גדול ועיצוב נעים ואלגנטי. החיסרון היחיד של המקום הוא בידוד לוקה בחסר בין החדרים, בעיני זה היה נסבל ביותר, בעיני עומר קצת פחות, ובכל זאת נראה לי שנחזור לשם. הבחורה שאיישה את הקבלה הייתה מאוד ידידותית וסבלנית ונתנה לנו טיפים על בתי קפה ומסעדות.

שם המלון: la piccola maison

השכרת רכב
לאחר לא מעט השוואות ובדיקות ברשת, קיבלנו המלצה מחברים על סוכן בשם עמי אלמוג (לינק) שמתווך מול החברות להשכרת רכב במחירים חסרי תחרות. ההצעה שלו אכן היתה המשתלמת ביותר ונמוכה בכמה מאות שקלים מההצעות הכי טובות שהצלחנו למצוא ברשת. לאחר החוויה הטובה שלנו, המלצנו עליו למספר חברים וגם הם היו מאוד מרוצים. יעיל וזול לעומת המתחרים.

נדרשנו לרכב למשך שישה ימים, אך השכרה לשבוע היתה יותר משתלמת (ברוב החברות, מעל לחמישה ימים, כבר עדיף לשכור לשבוע). לרכב מקבוצה D (פורד פוקוס, אאודי A1 או אלפא ג׳ולייטה) ידני שילמנו 1000 ש״ח כולל כל הביטוחים. באופן כללי השכרת רכב אוטומטי יקרה משמעותית מרכב ידני ואם אתם לא חוששים מידית ההילוכים, עדיף לקחת ידני. אנחנו ביקשנו רכב דיזל, בכדי לחסוך בהוצאות על דלק ובמקרה יצא שבאמת היה רכב זמין, אבל זה משהו שלא מתחייבים עליו. שווה לנסות ולבקש. 

ניווט
כמובן, באמצעות GPS. אנחנו נסענו עם האייפון והתקנו עליו אפליקציית ניווט חינמית שנקראת Nav Free לאיטליה. ההורים שלי השתמשו בה בדרום איטליה והיו מאוד מרוצים, אנחנו קצת פחות. בלא מעט מהנסיעות התוכנה בחרה לקחת אותנו בדרכים צדדיות וארוכות יותר במקום להעלות אותנו על כבישי אגרה(למרות שהאופציה היתה מאופשרת). ביומיים האחרונים לטיול כבר עברנו לנווט לבד באמצעות השילוט הנוח יחסית ומהתוכנה קיבלנו בעיקר המלצות ואישור שהכיוון הכללי נכון. המסלולים של גוגל היו לא רעים, אבל בזמנו הטלפון שלי לא היה מעודכן ולכן לא יכולתי ממש לנווט באמצעות האפליקציה, אז זה לא היה פתרון נוח. אני מניחה שמי שיעבוד עם אפליקציית הניווט של גוגל יסתדר לא רע.

קחו בחשבון שמהבעיה הכי גדולה בנסיעה באיטליה אף GPS לא יציל אתכם והיא הצורך בהימנעות מכניסה לאזורים שמוגבלים רק לרכבים מורשים. במרכזי הערים באיטליה תתקלו לא מעט בשלט המודיע על Zona Trafico Limitado או ZTL. הבעיה היא שלא תמיד יש לאן להסתובב והשלט נמצא לאחר הפניה עליה הכריז הGPS בחגיגיות ותהיו בטוחים, כמה סנטימטרים פנימה מחכה מצלמה, אז תחייכו, נעקצתם בכמה עשרות יורו (70 אם אני זוכרת נכון מהסיפורים). מה עושים? כלל אצבע שעובד באזור טוסקנה, לא נכנסים עם הרכב לתחום החומות. כל העיירות שביקרנו בהן מוקפות בחניונים בעלות לא מאוד גבוהה (2 יורו לשעה במקסימום, לא כזה נורא בהשוואה לתל אביב למשל) ובחלק מהמקומות היו גם חניונים בחינם. חונים ונכנסים לעיר העתיקה ברגל, גם ככה הכל במרחק הליכה. 
עוד כלל שעבד בשבילנו, מציצים לרחוב לפני שפונים. זה נשמע מצחיק ומטופש וכנראה שהמקומיים חסרי הסבלנות יצפרו לכם כמו מטורפים, אבל זה לא נעים לקבל הפתעה מאיטליה חצי שנה אחרי החזרה לארץ בדמות קנס.
מעלית הגישה מהחניה אל מעבר חומות סן ג'ימינאנו
ואם כבר דיברנו על קנסות, מהירות הנסיעה. הזהירו אותנו לא מעט על הקנסות בדואר בסכומים גבוהים של 100-200 יורו האחד. לא כיף. אנחנו פשוט השתדלנו לסוע לפי השילוט וברוב הכבישים הוא באמת היה הגיוני. בכבישים מהירים מגבלת המהירות היא 110 קמ״ש ובכבישי אגרה היא 130 קמ״ש. חבר מהעבודה שגר שנה במילאנו אמר שבעיקרון אפשר לסמוך על המקומיים ולסוע בקצב הנסיעה שלהם. הם נוסעים 80 באזור של 50? כנראה שאין מצלמות באזור. אנחנו לא לקחנו את הסיכון והיינו ילדים טובים. ובכלל, אנחנו בחופש, לא ממהרים לשום מקום ובטח שלא בפיתולים של גבעות טוסקנה.

סים מקומי
בימינו כבר קשה לחשוב על טיול מנותקים מגישה לגוגל, yelp או trip advisor ולכן החלטנו לרכוש סים מקומי. הרבה יותר זול מחבילות הגלישה דרך חברות הסלולר בארץ. סים מקומי של רשת TIM כולל ג׳יגה גלישה וחבילה קטנה של סמסים ושיחות עלו לנו 16 יורו. שתי נקודות חשובות, כדי לרכוש סים צריך צילום של הדרכון. לא חייבים את הדרכון עצמו, כך שמומלץ(בלי שום קשר...) לשלוח לעצמכם למייל סריקה של הדרכון והחיים קלים. הנקודה השניה היא שהמחירים לא אחידים בין דלפקי המכירות השונים. ברומא היו לפחות 3 חנויות של טים בסביבת פיאצה ברבריני וכל אחת נתנה לנו מחיר אחר(באותו היום!) בגלל שקראנו באינטרנט מה הטווח, ידענו מה הגיוני ומה לא. לפעמים הם פשוט לא יודעים אנגלית מספיק טוב בכדי להבין מה אתם מחפשים, אז צריך קצת סבלנות. זה הקל עלינו את הטיול, במיוחד בנסיעות. מומלץ בחום וישמש אתכם גם בביקור הבא באיטליה :)

לינה בטוסקנה
שוב, מוטיב חוזר בטיול, חיפשנו המון זמן מקום לינה בטוסקנה ולא הצלחנו למצוא משהו שנראה טוב, מיקום נוח ומחיר סביר. בסופו של דבר התפשרנו על מלון ,שהתברר כבחירה לא רעה ומחיר מצויין, אבל סגרנו אותו ממש ברגע האחרון, ערב לפני שעזבנו את רומא.
ישנן שתי גישות לינה בטיול לטוסקנה. האחת, לישון כל לילה במקום אחר ולסוע עם המזוודות ברכב והשנייה היא לטייל טיול כוכב ולישון במקום אחד באזור יחסית מרכזי. אנחנו בחרנו באופציה השניה מאחר שלא התחשק לנו לעבור כל כך הרבה מלונות ולא הצלחנו לחלק את הטיול כך שנישן רק בשני אזורים. אז בחרנו באזור אחד.
כשמסתכלים על מפת טוסקנה, אזור סן ג׳ימינייאנו נראה כמו מרכז המחוז וזו גם הסיבה שבחרנו ללון באזור הזה. חיפשנו מקום שיהיה מספיק קרוב לכביש הראשי(RA03 או בשמו האחר שמופיע בשילוט: SI-FI, משום שהכביש מחבר בין סיינה לפירנצה) ומצד שני קרוב לעיירה אחת או שתיים כדי שנהיה בסביבת מסעדות וחיים.
 כשבוחרים בטיול כוכב יש חשיבות מאוד גדולה לגישה מהירה לכביש מהיר. זה יכול להיות די מבאס אם כדי להתחבר לדרך ראשית צריך לסוע יותר מ10 דקות ומוסיף לא מעט לנסיעות במהלך היום. אנחנו בחרנו לישון בטווח משולש העיירות
 Poggibonsi - San Gemignano - Colle di Val d'elsa. במרחק 10 דקות נסיעה מהSI-FI, מרחק 5 דקות מסן ג׳מינייאנו או פוגיבונזי ובמרחק הליכה מכמה יקבים.
מצד שני, לא היו מסעדות בקרבת מקום מלבד מסעדת המלון (שהיתה בינונית ויקרה, כמו שמסעדות של מלונות אמורות להיות) ומסעדה של מלון סמוך שלא טרחנו לבדוק. מה שאומר שתמיד נאלצנו להשתמש ברכב בכדי לצאת לאכול. זה לא הטריד אותנו במיוחד, אבל זה שיקול לחלק מהאנשים.
שם המלון Le Renaie, מלון יפה ומטופח וכלל נוף מדהים שפשוט נראה כמו גלויה. החדר מרווח מאוד ובמצב טוב, עם מרצפות טרקוטה מסורתיות, תריסי עץ גדולים וחדר אמבטיה בתכלת שמיים. במחיר של 100$ ללילה זו היתה עסקה משתלמת. המגרעה העיקרית היתה הWi-Fi שלא עבד בחדר שלנו שהיה מרוחק יחסית מהראוטר. כדי לגלוש נאלצנו לשבת בלובי שכלל הרבה ספות נוחות או במרפסת הכניסה למלון ולצפות בנוף. לא האילוץ הכי גרוע בעולם... מצד שני, מאחר שרכשנו סים מקומי עם חבילת גלישה, זה לא מאוד הטריד אותנו.
תמונות המלון בטוסקנה וסביבתו
אופציה נוספת ללינה היא בתוך חומות סן ג׳מינייאנו מה שמייתר את הצורך לסוע למסעדות בערב. מצד שני, המלונות בתוך העיירה מאוד יקרים ולרוב לא כוללים חניה, מה שאומר תשלום לחניונים והליכה קצרה לאוטו בכל פעם. 

מה שבטוח, אם אתם חובבי בישול, מומלץ בחום ללון במקום עם מטבח. חיפשנו במשך שבועות מקום כזה אבל לא הצלחנו להתפקס על מקום וזו האכזבה היחידה בטיול. אנחנו אוהבים לבשל וחומרי הגלם בסופר פשוט הטריפו אותנו. מבחר הפטריות הטריות, העגבניות, הבשר המעולה והפסטה הטרייה ממש עשו חשק. בפעם הבאה עם מטבח, בדוק! ;)
בפוסט הבא, פירוט היכן ביקרנו בטוסקנה, על מה שווה לוותר ומה אסור להפסיד והמלצה על תכנון כללי למסלול במחוז.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

איזה כייף קרן לראות את הפוסט הזה.
תכף אקרא..
היום חזרתי ממלטה-היה אדיר.
סוכות שמח.

לולה..

קרן אמר/ה...

מלטה נשמע אקזוטי וחמים!
אני שמחה שהפוסט עוזר או יעזור בעתיד. ותמיד אפשר לפנות במייל עם שאלות...

אנונימי אמר/ה...

היי
מחכב לחלק השני במהרה.
אל תשכחי!!!
זה מעניין ויפה הטיולים שלך.